Nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev är information som distribueras periodvis samt är att betrakta som gemensamt intresse för en grupp människor eller dess prenumeranter. De är avsedda att erbjuda utvald, intressant och unik information till målgruppen.

Exakt hur detta med nyhetsbrev började är inte helt utrönt men forskningen tyder på att första publikationen distribuerades någonstans kring 1538. En av de banbrytande insatserna utgjordes av The Contiuation of our Weekly News som delades ut i Storbritannien 1631. Innehållet i den var händelser som berörde utflyttad lokalbefolkning. Omkring 1704, i USA, dök Boston Newsletter upp på scenen och en av de mest sensationella historierna som berättats i den är hur Piraten Svartskägg togs av daga i en våldsam kamp, när hans fartyg fångats i en strid. Vid denna tid anses nyhetsbrev vara de tidiga föregångarna till nyhetstidningar, där de flesta övergick till att bli mer betydande och bana väg för dagliga utgåvor.

På tidigt 1900-tal såg världen nyhetsbreven göra en storartad comeback. Med den industriella revolutionen fanns en ett stort behov för renodlad information om industriella krav, forskning, framsteg och framtidstrender. På ett praktiskt sätt fyllde nyhetsbreven detta tomrum. Babson’s Report, ett nyhetsbrev om investeringsrådgivning såg enligt rapporter dagens ljus 1904 och efterföljaren Kiplinger Letter kom 1923, det senare fortsätter än i dag med gott renommé att vara den mest lästa periodiska prognosen över hela världen. Nu började nyhetsbrev dyka upp överallt, med innehåll om allt under solen, från nöjesvärlden till personliga intressen och de fick se sin publik växa, både beträffande antal och deras efterfrågan.

Så kom mitten av 1980-talen, årtiondet då PC:ar gjorde sitt intåg i världen och modellerade om landskapet för företagande och kommunikation. Desktop Publishing blev modeordet för digitalt tryck, marknadsföring online, mjuka kopior etc. Det myntades begrepp som en helt ny fackterminologi där nya vyer helt och hållet förändrade hur mänskligheten upplevde data och kommunikation. Nyhetsbrev var otvivelaktigt också på tapeten i denna intensiva utveckling. Det gamla sättet att trycka och distribuera på papperskopia var redo för att få en ny form! Det gav upphov till det som idag är det populära nyhetsbrevet, en digital version av sin föregångare. Folk föredrog att få nyhetsbrev till sin e-post, framför att få dem i pappersformat med s.k. snigelpost. Detta revolutionerade produktion, distribution, marknadsföring, kostnader och faktorer för tillgänglighet för att ge ut nyhetsbrev.

I samband med boomen ”Dot-com” har bredden och kraften för nyhetsbrev ökat i samma omfattning. De har nu blivit verktyg för utåtriktad marknadsföring. Företag bäddar in hyperlänkar till sina webbplatser för att attrahera trafik. Även annonser och kampanjer med PPC (pay-per-klick) används ofta, vilket hjälper till att styra kunder mot och se dem återvända till de önskade produkterna. Särskilda ansträngingar görs för att göra nyhetsbreven översvallande med mycket innehåll och informationskonsistenta, då det är enkelt att hitta sponsorer för dem, eftersom annonsörerna är övertygade om att de kan nå de rätta målgrupperna via dem.

Oavsett om det är tryckt eller elektroniskt kan nyhetsbrev i grova drag klassificeras enligt följande, baserat på vilket syfte de har.

Annonsnyhetsbrev: Används ofta av företag för att göra reklam för en produkt eller en tjänst. De används som marknadsföringsverktyg och skickas till potentiella och/eller befintliga kunder för att öka försäljningen eller marknadsföra ett varumärke. De har knapphändigt innehåll och är mer fokuserade på rikligt med grafik, fyndiga uttryck och fängslande bilder. Nyhetsbrev som är massutskick är också en undergrupp till dessa och fokuserar på att snabbt få till stånd försäljning.

Relationsnyhetsbrev: Dessa tar tillvara gemensamma intressen hos målgruppen (nyhetsbrev för klubbar, anställda, kyrkomedlemmar, studentföreningar med mera). De syftar till att bygga en relation med målgruppen och nå deras känslor. Det finns ofta ett utrymme för en gäst att skriva en kolumn där också läsarna kan dela med sig av sina åsikter.

Expertnyhetsbrev: Till skillnad från de två ovanstående kan dessa distribueras som en betaltjänst och innehålla specifik information som prenumeranten efterfrågar.

0 Comments

Add new comment